Опалення в розстрочку: ризики та перспективи

Уряд розробив документ, який дозволить українцям сплачувати влітку частину рахунку за послуги централізованого опалення, отримані в зимовий опалювальний період. Розробники вважають, що таке розстрочення знизить навантаження на гаманці громадян України.

Порядок надання розстрочки регулює постанова «Про зменшення фінансового навантаження на споживачів в оплаті за послуги централізованого опалення шляхом створення умов для отримання розстрочки на оплату за послугу централізованого опалення».

Згідно з документом, споживачі, які не можуть отримати житлові субсидії, зможуть оплачувати рахунки за опалення рівними частинами протягом року.

«Споживачі зможуть в опалювальний період оплачувати тільки 50% вартості спожитих послуг, решту - 50% рахунку - доплатити в літній період», - уточнює прес-служба кабміну.

Оплата за опалення розбивається на весь рік: половину споживач оплачує в опалювальний період, половину - в міжопалювальний. Для цього потрібно звернутися до свого постачальника тепла з відповідною заявою.

«Надання споживачам можливості зменшити тиск від нових тарифів - це крок назустріч і дуже важливий вчинок, з одного боку. З іншого боку, потрібна не підтримка в розстрочку, а комплексна державна програма, яка налаштовувала б на ефективне і енергозберігаюче споживання », - вважає Юрій Мироненко, член правління Інституту суспільно-економічних досліджень.

Зразок заяви кабмін оперативно розмістив на сайті урядового порталу.

Пояснень, як галузь уникне збільшення касових розривів, кредитного навантаження і за рахунок кого збалансують розрахунки, на сайті поки немає.

Розстрочка розрахована на споживачів, які не можуть отримувати субсидію. Якщо субсідіанти визначаються виходячи з рівня доходу, то платити за тепло за новою схемою зможе кожен, хто подасть заяву.

В яких випадках за опалення можна не платити?

Розраховувати і розподіляти 50% рахунку на рівні частини повинен постачальник послуги централізованого опалення. Після звернення споживача постачальник повинен вказати в квитанції дві додаткові графи:

- Графу із зазначенням оплати 50% від нарахованої плати за опалення протягом опалювального періоду;

- Графу розрахованої і розподіленої рівними частинами на кожний місяць міжопалювального періоду суми, що залишилася половини від рахунку за опалення.

Причина, чому кабмін ініціював новий формат оплати рахунків за опалення простий, - в травні ціна газу для населення і ТКЕ зросла.

Торік влітку газ обходився в 7200 грн за 1 тис. Куб. м, а в опалювальний період 1200 куб.м діставалося споживачам з індивідуальним опаленням за ціною 3,6 грн за куб. м. ТКЕ купували газ у НАК по 3000 грн за 1 тис. куб. м.

З приходом нового уряду навесні 2016 року встановили єдину ціну на весь рік - 6800 грн за 1 тис. Куб. м. Так що наші літні платіжки за газ виявилися навіть нижче, ніж в минулому році.

Але йде, напевно, перша зима, коли велика частина українців будуть платити за газ По 6800 грн за 1 тис. Куб. м. Підвищилася ціна і для ТКЕ: без податків і транспортування до 4942 грн за тис. грн. А значить - витрати на комуналку серйозно виростуть. Цей момент вже використовується політичними опонентами уряду.

Завдяки підвищенню ціни на газ для населення і ТКЕ уряду вдалося уникнути дотування «Нафтогазу», але натомість спочатку ввели субсидії (близько 6 млн прямих одержувачів на 1 травня 2016 року, потенційне зростання до 9,5 млн в новому опалювальному сезоні), а тепер ще і розстрочку.

Як зазначає Мироненко, витрати держави на виплату субсидій для вразливих категорій населення складуть 4-6% від загального обсягу витрат бюджету. Тоді як дотації «Нафтогазу» на компенсацію в тарифах до 2015 року становили 28% обсягу державних витрат.

«Але при цьому українці отримали такі тарифи, що прибуток «Нафтогазу» за перше півріччя досяг 26 млрд грн, а у населення залишається всього два шляхи їх оплати: субсидія і безвідсоткова 12-місячна розстрочка. Тобто, пропонується за рахунок прибутків «Нафтогазу» і «безгрошових» теплокомуненерго кредитувати населення», - робить висновок експерт.

Втім, велика частина прибутку «Нафтогазу» (18 млрд грн) в першому півріччі 2016 року згенерував транзит російського газу. А за словами голови правління НАКу Андрія Коболєва, в 2016 році прибуток прогнозується на рівні 16-18 млрд грн «через необхідність компенсувати збитки, які компанія понесла в минулі періоди».

А ось «безгрошовість» ТКЕ - проблема реальна. Вони заборгували «Нафтогазу» понад 22 млрд грн за спожитий в 2013-2015 роках газ. За словами Мироненко, борги ТКЕ і пішли за ними штрафні санкції виникли через те, що держава не передбачила виплати за різницею в тарифах за спожитий газ.

104 компанії розраховуються з НАКом в спецрежим: їхні рахунки заарештовані Державною виконавчою службою, а кошти, які надходять від споживачів, автоматично перераховують НАКу в рахунок сплати боргів.

Така практика призвела до того, що ТКЕ практично позбулися оборотних коштів.

«Держава дбатиме про теплокомунальні підприємства, а саме про збалансування різниці між оплатою послуг споживачами і оплатою за природний газ, а також про те, щоб НАК «Нафтогаз України» не виставляв їм ніяких штрафів у зв'язку з прийнятим рішенням», - запевняють в кабміні.

Хто подбає про «Нафтогаз», який змушений залучати кредити на закупівлю газу, поки не ясно. Компанію ще не ознайомили з механізмом розстрочки оплати за природний газ для теплокомуненерго і облгазів, повідомляє головний комерційний директор «Нафтогазу» Юрій Вітренко.

Комунальні послуги дозволять оплачувати в розстрочку

«Дане рішення для мене особисто було сюрпризом. Мені також цікаво, який механізм цього рішення - на нас повинні будуть покласти спеціальні зобов'язання продавати газ в розстрочку? »- Дивується Вітренко.

Він здивований, що рішення кабміну очевидно не обговорювалося з секретаріатом енергетичного співтовариства (на відміну від спецобовязків на поставку газу на Одеський припортовий завод).

«За нашим законом, такі рішення повинні бути хоча б проконсультовані з секретаріатом. Мені здається, секретаріат не брав участі в консультаціях з цього приводу », - сказав Вітренко.

Питання, яким чином НАК повинен балансувати в закупівлях газу, також залишається для нього відкритим.

«Я в «Нафтогазі» відповідаю за закупівлю газу та відверто скажу, що не зможу домовитися про розстрочку з європейськими постачальниками газу. З іншого боку, є кредит Світового банку, є можливість розстрочити виплати держбанкам, які ми повинні робити. Але як саме це буде збалансовуватися, ми поки не знаємо », - уточнив Вітренко.

За словами глави «Нафтогазу» Андрія Коболєва, кредит від Світового банку доведеться використовувати в тому числі на покриття касових розривів через відстрочку платежів споживачів і ТКЕ.

Постанова кабміну стосується тільки опалення, але з іншого боку, зростання ціни на газ і електроенергію призвело до подорожчання комунальних послуг. Чому уряд настільки вибірковий?

Мироненко відзначає ще один пробіл в логіці міністрів - як теплокомуненерго будуть кредитувати населення, якщо вони самі не мають оборотних коштів? Це питання можуть вирішити парламент і президент - прийнявши закон про реструктуризацію боргів ТКЕ і водоканалів на наступні 5 років.

Експерт побоюється, що «турбота» держави може повернути в галузь чергове ручне управління, і про ринок можна буде забути.

«Варто було б спочатку розробити механізм відстрочки оплати житлово-комунальних послуг, провести переговори з постачальниками послуг, розробити прозору покрокову процедуру отримання і погашення розстрочки», - описує Мироненко план, якого, схоже, уряд не дотримувався.

Поки ініціатива кабміну виглядає як примус ТКЕ і НАК безпроцентно кредитувати споживачів. І якщо кабмін може змусити «Нафтогаз» не виставляти штрафи за затримку платежів ТКЕ, то змусити кредиторів НАКу не вимагати виплати кредитів або постачальників газу не вимагати оплати не зможе навіть прем'єр.