74,3% новоградців підтримують створення єдиної незалежної церкви в Україні

Церква Новоград, Олександр Сукач
Церква Новоград

Протягом останнього тижня на сайті Новограда-Волинського проводилося досить актуальнена сьогодні опитування. Воно стосувалося створення єдиної Помісної Автокефальної православної церкви в Україні та рівня підтримки даного процесу серед громадян.

Усього проголосувало 206 людей.

74,3% серед опитаних відповіли, що так, звичайно, Україні потрібна єдина незалежна церква.

21,8% респондентів вказали, що їх і так влаштовує нинішній поділ.

3,9% серед опитаних зазначили, що не являються православними та їм все одно.

ДОВІДКОВО:

Звідки взявся Московський патріархат

Історія Московського патриархата (МП) або Російської православної церкви (РПЦ) починається після захоплення Києва монголо-татарами в 1240 році. Київська митрополія розпадається назахідну(вона потім на Галицьку і Литовську) ісхідну частину- з центром в Москві. Обидві частини підпорядковувалися Константинополю.

У 1448 році Папа Римський Євгеній IV ініціював Вселенський собор православних і католиків, щоб зняти розбіжності між церквами. Розглядалися питання, що стосуються чистилища (у православних немає такого поняття), верховенства папи у Вселенській Церкві і здійснення таїнств. Закінчилося це підписанням Флорентійської унії.

У Москві назвали унію "зрадою" православ'я Вселенським патріархом і без згоди з ним вибрали єпископа Іона митрополитом "Московським і всієї Русі".

74,3% новоградців підтримують створення єдиної незалежної церкви в Україні, фото-1

Фрагмент картини Іллі Глазунова "Борис Годунов" (Фото)

Протягом 150 років, Московське царство самостійно управляло митрополією без втручання Константинополя. У 1588 році московитам вдалося отримати від глави Вселенської церкви Єремії ІІ автокефалію. Він благословив першого патріарха Русі митрополита Іова, а 1593 році в Константинополі за створення Московського патріархату проголосував Священний синод.

У Російській імперії РПЦ керували обер-прокурори - світські чиновники, призначені імператором. Повна підпорядкованість авторитарній державі - одна з основних характеристик московського православ'я.

Чому Москва захотіла відділитися від Константинополя

Головна причина - це розвиток самодержавства в Російській державі. За час правління Івана Грозного, Московія добилася розширення території на схід, хоч і програла на заході - в Лівонській війні. Московські правителі розуміли, що наявність патріархату дозволить нарощувати зовнішній вплив.

Крім того, московити відчували перевагу в середньовічному світі над греками з Вселенської церкви. Греки після завоювання Константинополя турками перебували під владою Османської імперії. Константинопольський патріархат платив золотом султану для збереження православних парафій, а Москва якраз звільнилася від татарського панування і вела завойовницькі війни.

Тому, коли Константинопольський патріарх Ієремія II з почтом просив прийняти його в Москві в 1588 році, росіяни розуміли, як вони зможуть використовувати його візит.

Історик Андрій Богданов в книзі "Таємниці Московської Патріархії" пише, що призвідником плану з набуття патріархату був боярин і майбутній цар Борис Годунов.

Як Російська церква домоглася автокефалії

Патріарх Ієремія ІІ, як і його попередники, їздили з простягнутою рукою до православних правителів Європи з проханням про пожертвування. Коли він з'явився в Москву, то у Годунова народився план скористатися тяжким становищем патріарха і змусити його до надання автономії Московської митрополії.

Після першого спілкування Годунову стало зрозуміло, що хоча патріарх і приїхав за милостинею, але він і не думає про те, щоб благословити Москву на установу патріаршого престолу.

"Це небажання, властиве східному духовенству, яке втратило багатство і вплив і тому особливо відстоювало свою першість в церковній ієрархії", - пише Андрій Богданов.

Єремію з супутниками ізолювали від зовнішнього світу в замкнутий двір, хоча забезпечили всі почесті. Годунов оточив патріарха своїми людьми.

Через півроку м'якого ув'язнення, супутник патріарха, архієпископ Арсеній Елассонскій, заявив, що він вирішив залишатися в Москві.

Тепер патріарх повинен був зробити вибір: робити спроби щодо повернення до Константинополя (без грошей він не міг) або умовити росіян очолити патріархію тут. Далі тягнути було неможливо - в Константинополі могла вибухнути боротьба за патріарший престол.

74,3% новоградців підтримують створення єдиної незалежної церкви в Україні, фото-2

Патріарх Ієремія ІІ Тронос (Фото: history.org)

Коли Годунову доповіли, що патріарх заговорив про патріархію в Москві, то він через своїх людей таємно запропонував Єремії очолити РПЦ. І той погодився.

Тим часом, цар Федір Іоаннович оголосив про необхідність встановлення в Росії патріаршества, але без константинопольського патріарха. Бояри обурювалися, мовляв, заїжджий патріарх не знає тутешніх звичаїв і мови.

Тоді Годунов запропонував Єремії правити з Володимира. Єремія не погодився, мотивував це тим, що йому потрібно бути біля царя.

Патріарх довго не погоджувався, щоб у Москві був хтось, крім нього. Годунову потрібен був свій патріарх - митрополит Іов. Неохоче, під тиском обставин, Єремія дав добро заснувати патріархат в Москві.

Цар скликав Собор і духовенство схвалило створення патріархату. Єремія повернувся з російськими дарами до Константинополя і провів повну процедуру, згідно з канонами установи автокефалії.

Чому Москва протестує проти установи патріархату в Києві

Російська Православна Церква об'єднує найбільшу спільноту православних в світі - 36 тис. парафій відвідує від 90 до 120 млн віруючих (третина парафій знаходиться в Україні). Частина парафій, і можливо, статус найбільшої православної церкви, Москва втратить. Крім цього, для Москви є ідеологічна втрата - в РПЦ, після надання томосу не зможуть називати себе спадкоємицею традиції хрещення Русі князем Володимиром.

Москва стане "вторинною" по відношенню до Києва і хрещення Русі. Столиця України відродиться в новому церковному статусі, вже не митрополії Константинополя, а незалежної церкви.

Головні аргументи Москви проти томосу:

♦ В Києві діє канонічна церква - УПЦ (МП).Томос призведе до розколу православ'я;

♦ Константинополь не має права давати томос Києву, тому що вже визнав перехід канонічних земель Русі до Московського патріархату;

♦ Томос для Києва призведе до кровопролиття та захопленню храмів;

Але, схоже, Варфоломій не сприймає аргументи РПЦ і томос буде надано в цьому році. Про це написав ще в травні богослов і колишній ієрарх УПЦ МП Кирило Говорун, також заявляв про томос президент Петро Порошенко. А в День хрещення Русі делегація з Константинополя приїжджала до Києва і привезла лист від Вселенського патріарха, в якому він підтвердив намір "дарувати Українській церкві автокефалію". Хоча політики сподівалися, що томос повинен бути дарований в День хрещення Русі в якості подарунка.

Відстрочки могла попросити дипломатична місія Константинополя, яка не встигла об'їхати всі 14 автокефальні православні церкви і проінформувати їх про майбутнє рішення Варфоломія, кажуть релігієзнавці.

74,3% новоградців підтримують створення єдиної незалежної церкви в Україні, фото-3

Філарет може стати патріархом канонічної Української православної церкви з центром у Києві (Фото: LIGA.net)

Також, на руку прихильникам томосу неприязнь Вселенського патріарха Варфоломія до РПЦ після ігнорування Кирилом Вселенського собору Православних церков. Подання автокефалії (томосу) Українській церкві йому вигідно як елемент ослаблення РПЦ, а для України це закріплення курсу на незалежність. Адже, останні обдарування томосу православним церквам Естонії, Чехії та Словаччини символізували відхід від прямого підпорядкування Кремлю і "розриву з імперією".

Головний аргумент Константинополя:

♦ Київ - канонічна територія Вселенського патріархату в Константинополі. Отже, Варфоломій має право на надання томосу;

За словами Патріарха Філарета, після рішення про томос буде скликаний об'єднавчий Синод Української православної церкви: Київського Патріархату (УПЦ КП), Автокефальної церкви (УАПЦ) та частини Московського патріархату (УПЦ МП), що дозволить створити нову незалежну церкву.

Якщо з отриманням томосу є відносна ясність, то невідомо, кому відійдуть: Києво-Печерська лавра, Свято-Успенська Почаївська та Святогірська лаври і багато храмів УПЦ МП, де зберігаються православні реліквії і мощі перших київських святих.

За версією Філарета, монастирі з майном повинні природним чином бути частиною об'єднаної церкви з центром у Києві.

Російський богослов Андрій Кураєв говорить, що Москва також може поборотися за київські святині, якщо переключиться від протидії Томосу до збереження статусу прихожан, парафій та монастирів, які виявлять бажання залишитися в УПЦ МП. За його словами, кращий варіант для Москви - передати останні лояльні до Москви українські парафії в РПЦ.

Новоград-Волинський церква
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оцініть першим
(0 оцінок)
Поки ще ніхто не оцінював
Ніхто ще не рекомендував
Авторизуйтесь ,
щоб оцінити і порекомендувати

Коментарі