Як Росія та Білорусь боряться за новоград-волинську трубу: Стратегічне підприємство контролюватимуть сябри

ЛДВС

Основний і самий високомаржінальний український ринок для експорту світлих білоруських нафтопродуктів може незабаром піднести сюрпризи. Сюрприз зі знаком плюс - зростання поставок дизпалива в зв'язку з новою можливістю транспортування по трубі, зі знаком мінус - введення мит на білоруські бензини.

Ключовим об'єктом для поставки на ринок України білоруського палива є лінійна виробничо-диспетчерська станція (ЛВДС) «Новоград-Волинський» нафтопродуктопроводу «ПрикарпатЗахідтранс».

Частка білоруського дизпалива на українському ринку в останні роки знижувалася через те, що воно не витримувало конкуренції з російським дизпаливом, левова частка якого поставлялася в Україну по трубі.

В результаті, в 2018 році частка БНК в балансі українського ринку дизпалива впала з 43% до 30%. Цей обсяг замістили поставки російського палива, частка яких зросла з 28% до 39%. У першому півріччі 2019 року поставки російського дизпалива на український ринок зросли на 19%, в той час як білоруські поставки збереглися на торішньому рівні.

Тим часом, після завершення модернізації в 2020 році білоруські НПЗ збільшать виробництво світлих нафтопродуктів, а експорт дизпалива виросте приблизно на 3 млн. тонн. Це серйозний виклик для БНК, бо компанія повинна продати це паливо на сусідніх ринках з високою маржинальністю. Ось чому білорусам так важливо зміцнити свою позицію на високоліквідному українському ринку.

Останнім часом з'явилися два фактора, які можуть зіграти на руку білорусам. У березні 2019 року Антимонопольний комітет України дозволив білоруському підприємству «нафтобітумний завод» купити частку в статутному капіталі української компанії «ПрикарпатЗахідтранс», що експлуатує ділянку нафтопродуктопроводу «Самара-західній напрямок». Тепер власником 51% акцій є білоруська компанія «нафтобітумний завод», що належить білоруському нафтотрейдерові «Інтерсервіс», кінцевим бенефіціаром якої є великий білоруський бізнесмен Микола Воробей.

«ПрикарпатЗахідтранс» експлуатує ділянку нафтопродуктопроводу «Самара-Західний напрямок» протяжністю близько 1,1 тис. км, призначений для прокачування дизельного палива з Росії та Білорусі як для внутрішніх потреб України, так і для транзиту в Європу, зокрема, в Угорщину. Проектна потужність магістралі - 3,5 млн тон на рік.

Тим часом, слід нагадати, що 15 років тому Білорусь відстоювала право власності на білоруську частину нафтопродуктопроводу «Самара-Західний напрямок».

Після розпаду Союзу Білорусь вважала цей нафтопродуктопровід своєю власністю. На підставі Бішкекського угоди від 1991 року про розподіл власності колишнього СРСР Мінськ заявляв свої права на магістральні нафтопродуктопроводи.

У травні 2000 року Вищий господарський суд Білорусі скасував реєстрацію підприємства «Захід-Транснафтопродукт» (дочірня структура російської АК «Транснафтопродукт»), а в кінці 2003 року інспекція з податків і зборів Мозиря в зв'язку з цим подала позов про стягнення податків і штрафних санкцій з підприємства в сумі 13 млн. доларів.

Росія ж апелювала до того, що по Бішкекських договором колишнім республікам відходило майно СРСР, а не Української РСР, до якого нібито на той час належав білоруському продуктопроводу «Транснафтопродукт». Конфлікт інтересів найближчих союзників був гучний, а в його орбіту були залучені президенти Білорусі і РФ.

Щоб не втратити цей нафтопродуктопровід, білоруська влада навіть пропонували росіянам створити спільне підприємство на базі «Захід-Транснафтопродукт» з рівною часткою статутного капіталу - 50:50. Причому, білоруський уряд мав намір в якості своєї частки внести 19 млрд. рублів (адаптована ціна балансової вартості нафтопродуктопроводів на території Білорусі). Однак російська сторона не погодилася.

У свою чергу Росія, щоб зробити більш поступливим норовливого союзника, вдалася до безпрограшного «аргументу» - скоротила поставки газу і нафти в Білорусь. В результаті Мінську довелося уступити. В червні 2004 року була поставлена ​​крапка в затяжному спорі між Росією і Білоруссю про майнову приналежность білоруської частини нафтопродуктопроводу Самара-Західний напрямок. Мінськ визнав, що цей нафтопродуктопровід є російською власністю.

Транзит російських нафтопродуктів по території Білорусі в той час становив близько 9,5 млн. тонн на рік: близько 65% транзиту нафтопродуктів направляється в Латвію, решта об'єму - в Україну. Однак пізніше обсяг транзиту помітно знизився. Це сталося в тому числі і через введення в експлуатацію нового російського нафтопродуктопроводу «Північ», який, по суті, є альтернативою транзиту російського палива по системі «Захід-Транснафтопродукт».

Білоруське дизпаливо вже скоштувало «труби»

Купівля білоруським бізнесменом частки українського продуктопроводу дозволяє БНК посилити свої позиції на українському ринку дизпалива. Відзначимо, що в останній раз Мозирське дизпаливо поставлялося в Україну з «ПрикарпатЗахідтранс» в 2001 році.

Повідомлялося, що вже скоро дизпаливо Мозирського НПЗ піде в Україну нафтопродуктопроводом. Через півроку, 12 вересня лінійна виробничо-диспетчерська станція (ЛВДС) «Новоград-Волинський» нафтопродуктопроводу «ПрикарпатЗахідтранс» здійснила приймання в резервуари тестової партії дизпалива виробництва Мозирського НПЗ. Основним завданням тестового прокачування було збереження якості мозирського дизпалива. «Білоруське паливо має відмінні характеристики, зокрема, більш низьку щільність і інший колір. З комерційної точки зору - це вкрай важливі показники, і наше завдання - забезпечити збереження його якості », - сказав директор ЛВДС« Новоград-Волинський» Андрій Мартинюк порталу enkorr.

За його словами, перевага трубопровідних поставок, на відміну від транспортування палива по залізниці, - це, в першу чергу, відсутність тривалих процедур узгодження, а також проблем з простоями вагонів і нестачею рухомого складу, які останнім часом істотно загострилися.

Другий фактор, який стимулюють зростання поставок білоруського дизпалива в Україні, - обмежувальні заходи, які ввів Київ проти трубопровідних поставок російського дизпалива.

Україна з 1 серпня 2019 року ввела спеціальне мито на імпорт дизпалива російського виробництва по трубопроводу «ПрикарпатЗахідтранс» в розмірі 3,75% від митної вартості товару (близько 25 доларів за тонну) - основний канал імпорту палива, на який припадало понад третини поставок на український ринок. З 1 серпня поставки російського дизпалива по цій «трубі» припинені. З 1 жовтня мито підвищиться до 4%.

В результаті, за даними «Консалтингової групи А-95» (Україна), загальний обсяг поставок дизельного палива на український ринок, включаючи внутрішнє виробництво, в серпні 2019 року скоротився на 14% в порівнянні з серпнем 2018 року - до 545,8 тис. тон. Російське дизпаливо в серпні надходило в Україну через трубопровідний термінал в Гомелі (Білорусь) від компанії «Роснефть», всього було поставлено 52,2 тис. тонн, ще 6 тис. тонн - по залізниці від компанії «Орскоргнефтесінтез».

Недоотримані обсяги російського дизпалива були компенсовані зростанням поставок з інших джерел, в тому числі з Білорусі. БНК збільшила поставки дизпалива в Україні в серпні на 32,4% в порівнянні з серпнем 2018 року до 306,6 тис. тон. Поставки з Литви збільшилися на 33,5% в порівнянні з серпнем 2018 року до 47,6 тис. тон, морський імпорт зріс на 60% до 60,9 тис. тон, внутрішнє виробництво в серпні підвищився на 6,6% до 77,7 тис. тон.

Введення мит на російське дизпаливо, а також з'явилася можливість постачати дизпаливо в Україні трубопровідним транспортом автоматично посилить привабливість білоруського палива на найближчому і високомаржинальним ринку. За заявами менеджменту БНК, у компанії є ресурси для нарощування поставок майже на 30% від поточного рівня або на 50 тис. тонн дизпалива на місяць. При цьому буде задіяна лінійна виробничо-диспетчерська станція (ЛВДС) «Новоград-Волинський» нафтопродуктопроводу «ПрикарпатЗахідтранс».

Новоград труба
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оцініть першим
(0 оцінок)
Поки ще ніхто не оцінював
Ніхто ще не рекомендував
Авторизуйтесь ,
щоб оцінити і порекомендувати

Коментарі

Суспільство
Для запобігання розповсюдження коронавірусної інфекції фахівці ДСНС щоденно проводять дезінфекцію на території Житомирщини. Дезінфекція поверхонь у громадських місцях  є надзвичайно важливою у профілактиці зараження коронавірусом і має здійснюватися систематично. Профілактичну дезінфекцію варто проводити негайно при виникненні загрози захворювання з метою попередження проникненню і розповсюдженню збудника Covid-19, особливо в місцях масового перебування лю...
Суспільство
Залишились позаду уроки, свята та конкурси, зустрічі та екскурсії. І хоч нелегким та непередбачуваним був завершальний етап навчання, у пам'яті залишаться лише приємні спогади. 29 травня 2020 року, останній дзвінок пролунав для 313 одинадцятикласників і 584 дев'ятикласників. Цьогоріч це свято було незвичайним - все відбулося в онлайн-режимі. Школи записали онлайн- вітання з виступами директорів, вчителів, старшокласників, юних талантів і, звичайно, у відео...
Кримінал
29 травня вночі до поліції надійшло повідомлення про вбивство 19-річної жительки с. Тальки та самогубство місцевого жителя. Всі обставини події фіксували працівники слідчо-оперативних груп Новоград-Волинського відділу поліції на Слідчого управління ГУНП області. Нині призначені відповідні експертизи та встановлюються причини трагедії. Близько 1:00 на спецлінію «102» надійшло повідомлення від жителів с. Тальки Новоград-Волинського району про те, що на одній...
Новини компаній
Кожен з нас хоча б раз потрапляв під дощ в незручний момент. Одяг, зачіска і макіяж, потрапляючи під краплі дощу,псують  зовнішній вигляд, а настрій безповоротно псується. Що робити? Вірно, брати парасольку. Але багато людей не люблять носити з собою цей аксесуар через його некомпактні розміри й невідповідность кольору з одягом. Рішення проблеми - Mini Umbrella. Що це таке? - Парасолька з міцною металевою основою. Це дозволяє використовувати її навіть при...
Суспільство
29 травня за участі тимчасово виконувача повноважень міського голови, секретаря міської ради Олени Пономаренко та першого заступника міського голови Сергія Колотова відбулось спільне засідання штабів з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, спричиненої розповсюдженням коронавірусної інфекції COVID-19 та міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. Враховуючи введений державою адаптивний карантин, що передбачає анал...
Суспільство
66 пунктів пропуску на українському кордоні відновили свою роботу. Запрацювали, зокрема, КПП для автомобілів та пішоходів на межі з Молдовою, Польщею, Угорщиною, Румунією, Словаччиною та Білоруссю. Також будуть розблоковані залізничні контрольні пропуски "Рава-Руська" та "Хирів" на кордоні з Польщею, та "Тересва" і "Ділове", що на кордоні з Румунією. Тимчасово закритими залишаються 56 пунктів пропуску на кордоні з РФ та Білоруссю.
Суспільство
Президент вніс до Ради законопроєкт про військовий обов’язок Проєктом закону пропонується встановити штрафи за неприбуття на місце збору для мобілізаційної підготовки від 1700 до 5100 грн Порушення правил військового обліку для громадян, які перебувають у військовому резерві, буде каратися штрафами. Про це йдеться в законопроєкті, внесеному на розгляд Верховної Ради президентом Володимиром Зеленським. Йдеться про законопроект №3553, який визначено президен...
Суспільство
28 травня, робоча група з підготовки до відзначення 150-річчя з дня народження Лесі Українки на чолі із заступником голови ОДА Віктором Градівським та керівником апарату ОДА Олегом Шарварком відвідала Новоград-Волинський літературно-меморіальний музей Лесі Українки. Житомирщина вже цього року розпочала підготовку до святкування 150-річчя відомої української поетеси. У Новоград-Волинському музеї планують багато змін: розширення експозицій, цікаві екскурсії,...
Суспільство
Щодо стану захворюваності на коронавірус в Новоград-Волинській міській ОТГ (29.05.2020) Протягом доби до медичних закладів Новоград-Волинської міської ОТГ надійшло 2 звернення з приводу підозри на коронавірусну інфекцію. У 5 осіб відібрано біоматеріал для проведення ПЛР-дослідження в ДУ «Житомирський обласний лабораторний центр МОЗ України». Станом на 9:00 год. 29 травня в місті та районі лабораторно підтверджено 12 випадків захворювання на COVID-19. Любом...