Як Росія та Білорусь боряться за новоград-волинську трубу: Стратегічне підприємство контролюватимуть сябри

ЛДВС

Основний і самий високомаржінальний український ринок для експорту світлих білоруських нафтопродуктів може незабаром піднести сюрпризи. Сюрприз зі знаком плюс - зростання поставок дизпалива в зв'язку з новою можливістю транспортування по трубі, зі знаком мінус - введення мит на білоруські бензини.

Ключовим об'єктом для поставки на ринок України білоруського палива є лінійна виробничо-диспетчерська станція (ЛВДС) «Новоград-Волинський» нафтопродуктопроводу «ПрикарпатЗахідтранс».

Частка білоруського дизпалива на українському ринку в останні роки знижувалася через те, що воно не витримувало конкуренції з російським дизпаливом, левова частка якого поставлялася в Україну по трубі.

В результаті, в 2018 році частка БНК в балансі українського ринку дизпалива впала з 43% до 30%. Цей обсяг замістили поставки російського палива, частка яких зросла з 28% до 39%. У першому півріччі 2019 року поставки російського дизпалива на український ринок зросли на 19%, в той час як білоруські поставки збереглися на торішньому рівні.

Тим часом, після завершення модернізації в 2020 році білоруські НПЗ збільшать виробництво світлих нафтопродуктів, а експорт дизпалива виросте приблизно на 3 млн. тонн. Це серйозний виклик для БНК, бо компанія повинна продати це паливо на сусідніх ринках з високою маржинальністю. Ось чому білорусам так важливо зміцнити свою позицію на високоліквідному українському ринку.

Останнім часом з'явилися два фактора, які можуть зіграти на руку білорусам. У березні 2019 року Антимонопольний комітет України дозволив білоруському підприємству «нафтобітумний завод» купити частку в статутному капіталі української компанії «ПрикарпатЗахідтранс», що експлуатує ділянку нафтопродуктопроводу «Самара-західній напрямок». Тепер власником 51% акцій є білоруська компанія «нафтобітумний завод», що належить білоруському нафтотрейдерові «Інтерсервіс», кінцевим бенефіціаром якої є великий білоруський бізнесмен Микола Воробей.

«ПрикарпатЗахідтранс» експлуатує ділянку нафтопродуктопроводу «Самара-Західний напрямок» протяжністю близько 1,1 тис. км, призначений для прокачування дизельного палива з Росії та Білорусі як для внутрішніх потреб України, так і для транзиту в Європу, зокрема, в Угорщину. Проектна потужність магістралі - 3,5 млн тон на рік.

Тим часом, слід нагадати, що 15 років тому Білорусь відстоювала право власності на білоруську частину нафтопродуктопроводу «Самара-Західний напрямок».

Після розпаду Союзу Білорусь вважала цей нафтопродуктопровід своєю власністю. На підставі Бішкекського угоди від 1991 року про розподіл власності колишнього СРСР Мінськ заявляв свої права на магістральні нафтопродуктопроводи.

У травні 2000 року Вищий господарський суд Білорусі скасував реєстрацію підприємства «Захід-Транснафтопродукт» (дочірня структура російської АК «Транснафтопродукт»), а в кінці 2003 року інспекція з податків і зборів Мозиря в зв'язку з цим подала позов про стягнення податків і штрафних санкцій з підприємства в сумі 13 млн. доларів.

Росія ж апелювала до того, що по Бішкекських договором колишнім республікам відходило майно СРСР, а не Української РСР, до якого нібито на той час належав білоруському продуктопроводу «Транснафтопродукт». Конфлікт інтересів найближчих союзників був гучний, а в його орбіту були залучені президенти Білорусі і РФ.

Щоб не втратити цей нафтопродуктопровід, білоруська влада навіть пропонували росіянам створити спільне підприємство на базі «Захід-Транснафтопродукт» з рівною часткою статутного капіталу - 50:50. Причому, білоруський уряд мав намір в якості своєї частки внести 19 млрд. рублів (адаптована ціна балансової вартості нафтопродуктопроводів на території Білорусі). Однак російська сторона не погодилася.

У свою чергу Росія, щоб зробити більш поступливим норовливого союзника, вдалася до безпрограшного «аргументу» - скоротила поставки газу і нафти в Білорусь. В результаті Мінську довелося уступити. В червні 2004 року була поставлена ​​крапка в затяжному спорі між Росією і Білоруссю про майнову приналежность білоруської частини нафтопродуктопроводу Самара-Західний напрямок. Мінськ визнав, що цей нафтопродуктопровід є російською власністю.

Транзит російських нафтопродуктів по території Білорусі в той час становив близько 9,5 млн. тонн на рік: близько 65% транзиту нафтопродуктів направляється в Латвію, решта об'єму - в Україну. Однак пізніше обсяг транзиту помітно знизився. Це сталося в тому числі і через введення в експлуатацію нового російського нафтопродуктопроводу «Північ», який, по суті, є альтернативою транзиту російського палива по системі «Захід-Транснафтопродукт».

Білоруське дизпаливо вже скоштувало «труби»

Купівля білоруським бізнесменом частки українського продуктопроводу дозволяє БНК посилити свої позиції на українському ринку дизпалива. Відзначимо, що в останній раз Мозирське дизпаливо поставлялося в Україну з «ПрикарпатЗахідтранс» в 2001 році.

Повідомлялося, що вже скоро дизпаливо Мозирського НПЗ піде в Україну нафтопродуктопроводом. Через півроку, 12 вересня лінійна виробничо-диспетчерська станція (ЛВДС) «Новоград-Волинський» нафтопродуктопроводу «ПрикарпатЗахідтранс» здійснила приймання в резервуари тестової партії дизпалива виробництва Мозирського НПЗ. Основним завданням тестового прокачування було збереження якості мозирського дизпалива. «Білоруське паливо має відмінні характеристики, зокрема, більш низьку щільність і інший колір. З комерційної точки зору - це вкрай важливі показники, і наше завдання - забезпечити збереження його якості », - сказав директор ЛВДС« Новоград-Волинський» Андрій Мартинюк порталу enkorr.

За його словами, перевага трубопровідних поставок, на відміну від транспортування палива по залізниці, - це, в першу чергу, відсутність тривалих процедур узгодження, а також проблем з простоями вагонів і нестачею рухомого складу, які останнім часом істотно загострилися.

Другий фактор, який стимулюють зростання поставок білоруського дизпалива в Україні, - обмежувальні заходи, які ввів Київ проти трубопровідних поставок російського дизпалива.

Україна з 1 серпня 2019 року ввела спеціальне мито на імпорт дизпалива російського виробництва по трубопроводу «ПрикарпатЗахідтранс» в розмірі 3,75% від митної вартості товару (близько 25 доларів за тонну) - основний канал імпорту палива, на який припадало понад третини поставок на український ринок. З 1 серпня поставки російського дизпалива по цій «трубі» припинені. З 1 жовтня мито підвищиться до 4%.

В результаті, за даними «Консалтингової групи А-95» (Україна), загальний обсяг поставок дизельного палива на український ринок, включаючи внутрішнє виробництво, в серпні 2019 року скоротився на 14% в порівнянні з серпнем 2018 року - до 545,8 тис. тон. Російське дизпаливо в серпні надходило в Україну через трубопровідний термінал в Гомелі (Білорусь) від компанії «Роснефть», всього було поставлено 52,2 тис. тонн, ще 6 тис. тонн - по залізниці від компанії «Орскоргнефтесінтез».

Недоотримані обсяги російського дизпалива були компенсовані зростанням поставок з інших джерел, в тому числі з Білорусі. БНК збільшила поставки дизпалива в Україні в серпні на 32,4% в порівнянні з серпнем 2018 року до 306,6 тис. тон. Поставки з Литви збільшилися на 33,5% в порівнянні з серпнем 2018 року до 47,6 тис. тон, морський імпорт зріс на 60% до 60,9 тис. тон, внутрішнє виробництво в серпні підвищився на 6,6% до 77,7 тис. тон.

Введення мит на російське дизпаливо, а також з'явилася можливість постачати дизпаливо в Україні трубопровідним транспортом автоматично посилить привабливість білоруського палива на найближчому і високомаржинальним ринку. За заявами менеджменту БНК, у компанії є ресурси для нарощування поставок майже на 30% від поточного рівня або на 50 тис. тонн дизпалива на місяць. При цьому буде задіяна лінійна виробничо-диспетчерська станція (ЛВДС) «Новоград-Волинський» нафтопродуктопроводу «ПрикарпатЗахідтранс».

Новоград труба
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оцініть першим
(0 оцінок)
Поки ще ніхто не оцінював
Ніхто ще не рекомендував
Авторизуйтесь ,
щоб оцінити і порекомендувати

Коментарі

Пригоди
26 вересня 2020 року до Служби порятунку «101» надійшло повідомлення про загоряння сухої трави в місті Новоград-Волинського в районі автопарку на пустирі.На місці події рятувальники з’ясували, що посеред полів на стихійному сміттєзвалищі горить суха трава. Вогонь швидко поширювався у зв'язку з вітряною погодою. Поруч знаходилися комерційні та приватні будівлі. Зусиллями бійців ДСНС пожежу вдалося зупинити вогонь на зазначеній площі та не допустити подальшо...
Суспільство
Один із загиблих курсантів в авіатрощі під Харковом —мешканець Новограда-Волинського. Про це повідомила на своїй сторінці в соціальній мережі Фейсбук Надія Валінкевич‎. Увечері 25 вересня на Харківщині при заході на посадку в аеропорту міста Чугуєва розбився літак Ан-26 Повітряних сил Збройних сил України. Крім екіпажу, на борту перебували курсанти Харківського національного університету Повітряних сил. Загинули 26 осіб, одна людина перебуває в лікарні. Се...
Екологія
У Новоград-Волинському районі хочуть оголосити один об’єкт природно-заповідного фонду місцевого значення: ландшафтний заказник «Зелена Лагуна». Відповідний проєкт рішення Житомирської обласної ради 24 вересня був опублікований на сайті Житомирської облради. У додатку до одного з проєкту рішення зазначено, що ландшафтний заказник місцевого значення «Зелена Лагуна» розташований на території Несолонської сільської ради, що входить Брониківської об’єднаної тер...
Суспільство
ВІДСТАНЬ ВІД НОВОГРАДА-ВОЛИНСЬКОГО ДО КИЄВА Відстань від Новограда-Волинського до Києва по прямій дорівнює 203 кілометра. На автомобільних трасах доведеться проїхати 231 кілометр. ПОЇЗД НОВОГРАД-ВОЛИНСЬКИЙ - КИЇВ Дістатися з Новограда-Волинського до Києва можна на поїзді далекого прямування. Пропонуємо Вам ознайомитися з актуальним розкладом потягів за маршрутом Новоград-Волинський - Київ і при необхідності придбати залізничний квиток. Розклад поїздів Ново...
Суспільство
Щоб захистити українську землю від ворожого загарбництва та повернути захоплені території, на Сході виконує бойове завдання 24-річий Микола. Дуже світлий, добрий, мужній та симпатичний. Його посмішка зачаровує. Справжній український козак! Родом з Київських земель, ще підлітком мріяв бути військовим, та склалось так, що мусив навчатися на кухаря. Закінчивши у 2014 році, Микола і не думав працювати за здобутою спеціальністю, адже українській армії в час збр...
Кримінал
Поліцейські викрили чоловіка у причетності до незаконного зберігання наркотиків. На прибудинковій території у Новоград-Волинського району поліцейські вилучили подрібнену рослинну масу, зовні схожу на наркотики. Про це повідомляє відділ комунікації поліції Житомирської області. По вказаному факту розпочате кримінальне провадження за статтею 309 Кримінального кодексу України та проводяться необхідні слідчі дії. Так, дільничним офіцером Новоград-Волинського в...
Кримінал
Увага! Новоград-Волинська поліція розшукує безвісно зниклого 71-річного Саєнка Володимира Павловича, 1949 року народження, який у першій половині вересня пішов з дому та донині його місце перебування невідоме. Чоловік проживає по вул. Соборності у місті Новограді-Волинському. За свідченнями сусідів, його не бачили близько тижня. Відтак поліцейські розшукують Володимира Саєнка та просять громадян допомогти встановити його місце знаходження. Прикмети: зросто...
Інтерв'ю
Володимир Литвин – земляк, академік і очільник Народної Партії – відверто про наболіле, зроблене і те, що маємо зробити і як цього досягти.   Десятки років Ви, що називається, жили проблемами й потребами округу та земляків. Завдячуючи Вам багато зроблено. Не розчарувались?   Ні! Адже, як в народі кажуть, на ображених воду возять. Я – з роду поліщуків, яким сили волі не займати. Тому жодним чином не пустив чогось подібного у своє серце. Залишаюсь таким же в...
Екологія
25 вересня 2020 року Житомирським рибоохоронним патрулем знищено 369 од. заборонених знарядь лову, з них 233 сітки. Загальна довжина утилізованих сітних знарядь склала 10 565 метрів. В заході взяли участь члени постійно діючої комісії по визначенню технічного стану, списанню та знищенню знарядь та засобів лову Управління Держрибагентства у Житомирській області. Процес знищення заборонених знарядь лову здійснювався відповідно до постанови КМУ від 25.08.1998...