11:17, 17 квітня 2016 р.
Дика Північ, як розсадник корупції, або кому вигідна невирішеність земельних питань
Сьогодні в нашій країні знову активно обговорюється можливість скасування мораторію на продаж землі. Але земельна реформа в нинішніх умовах здатна принести власникам землі мінімальну вигоду. Як же зробити так, щоб власники могли сповна використовувати потенціал своїх земельних ділянок?
В Україні існує думка, що орендарі земель сільськогосподарського призначення занадто мало платять власникам земельних ділянок. Якщо порівняти орендні ставки у нас і інших європейських країнах, то це твердження здається вірним. Тим більше з урахуванням надзвичайного родючості вітчизняних чорноземів.
Але порівняння з іншими державами упускає один важливий момент – поточні економічні умови як в аграрній галузі, так і в масштабах всієї країни.
Експерти проекту VoxUkraine відзначають, що вартість оренди сільськогосподарської землі могла б бути приблизно в 10 разів вище, якщо б вдалося ліквідувати викривлення ринку землі та інших факторів виробництва. До їх числа належать мораторій на продаж землі, поганий доступ до капіталу, нечітка земельна власність і т.п.
Питання орендних ставок
Традиційно, основним фактором, що впливає на величину орендних ставок у розвинених країнах світу є прибутковість сільського господарства. Тобто орендні ставки залежать від доходу аграріїв. Оскільки протягом останніх 10 років українські фермери демонстрували досить хороші результати, то орендні ставки теж трохи зросли. Однак їх збільшення в першу чергу пов'язано зі зростанням конкуренції за землю серед виробників і підвищенням нормативної вартості земельних ділянок.
На жаль, всі обговорення про можливі орендних ставках в умовах відсутності мораторію на продаж землі відбуваються з точки зору спекуляцій і суб'єктивних поглядів, а не конкретних фактів.
Фахівці VoxUkraine встановили, що у вітчизняному рослинництві тільки 35% випуску залежить від землі, а на решту впливають такі фактори, як праця, добрива, пальне і т. д. Середній випуск на 1 гектар землі в 2014 році становив 1 300 доларів.
Виходячи з цих даних, економічна віддача землі приблизно дорівнює 455 доларів. Ця економічна рента ділиться між користувачем землі (прибуток), власниками земельних ділянок (орендна плата) і державою (земельний податок або єдиний податок). Якби фактори виробництва працювали у нормальному режимі, то вартість оренди склала б саме 455 доларів, а не 37 доларів, як зараз.
Як сьогодні можна розпоряджатися землею?
На практиці розподіл економічної ренти від землі сільськогосподарського призначення визначається позицією власників землі в переговорному процесі з орендарями, кредитними обмеженнями на аграрному ринку і альтернативними можливостями працевлаштування для власників землі. У підсумку, в українських реаліях існує три варіанта розпорядження землею:
Землю обробляють самі власники. За даними Госгеокадастру приблизно 29% сільськогосподарських земель обробляють власники. Таким чином вони отримують більшу частину економічної ренти, сплачуючи лише земельна або єдиний податок. Втім, кількість ферм, які обробляють власну землю, в Україні зовсім невелика. Головні причини такого стану справ – закритий доступ до капіталу, нездатність обробляти землю (приблизно 50% власників – люди похилого віку), зайнятість в інших галузях економіки. Крім цього, варто врахувати невеликий максимальний розмір земельної ділянки на одну сім'ю.
Приватну землю обробляють комерційні господарства. Приблизно 60% земель с/г призначення, що перебувають у приватній власності, орендують комерційні господарства. Виплачуючи середню орендну плату в розмірі 37 доларів за гектар, виробники отримують прибуток з іншої частини економічної ренти і платять державі земельний або єдиний податок. Невисоку орендну плату в деяких випадках можна списати на непереконливу позицію власників землі, які не можуть обробляти її самостійно з огляду роздробленості земельних ділянок. Інші причини маленьких орендних ставок – великі витрати на укладання орендних договорів і слабкий захист прав користувачів землі.
Комерційні господарства орендують землю державної та комунальної власності. Близько 9% землі обробляють користувачі, які орендують її у державних або місцевих органів влади. Крім того, 2% землі передано у постійне користування. До речі, середня орендна ставка в 2015 році перебувала на рівні 64 доларів, що істотно більше орендної плати за землю у приватній власності. Ця різниця виникає передусім тому, що такі земельні ділянки більш великі і передаються в розпорядження на тривалий період. Однак і тут ставки можуть бути вище, але для цього потрібно, щоб земля орендувалася у прозорий і конкурентний спосіб.
Перемогти агрохолдинги
Головними противниками скасування мораторію на землю виступають великі аграрні підприємства і представляють їх інтереси політики. Експерти підкреслюють, що великих гравців цілком влаштовує ситуація, що склалася, адже вони можуть орендувати у селян землю за мізерну ціну. Селяни зараз отримують близько 300-400 грн за оренду гектара землі, при цьому вони не можуть продати свій пай. Ось і доводиться власникам землі здавати її в оренду на неконкурентному локальному ринку. У деяких регіонах селяни взагалі не отримують грошей, замість цього їм пропонують частину вирощеного на їх землі врожаю.
Якщо уряд зніме мораторій, то власники земельних ділянок зможуть хоча б їх продати. Специфіка ситуації полягає в тому, що українські агрохолдинги в даний момент просто не зможуть знайти необхідні кошти, щоб викупити землі, і змушені будуть поступитися іноземним інвесторам. Ось чому великих гравців аграрної галузі влаштовує нинішній розклад, коли ринок землі залишається закритим для іноземців, а селяни не можуть продати свої земельні ділянки.
Один з головних аргументів противників скасування мораторію заснований на тому, що, мовляв, власники паїв продадуть їх занадто дешево, і через пару років вся українська земля опиниться під контролем олігархів. Тим не менш далеко не всі сільські жителі згодні продати свої землі.
За даними Союзу землевпорядників України, сьогодні розлучитися зі своїми землями згодні лише 10-15% населення. Крім того, фахівці вважають, що ця цифра спровокована тільки тим, що протягом останніх 15 років оборот землі спеціально утримується за допомогою мораторію. Як приклад експерти розглядають ринок нерухомості, на якому в рік в угодах з купівлі-продажу бере участь близько 2% від усіх об'єктів. Схожі цифри повинні встановитися і на ринку землі.
Інша важлива деталь – вартість продажу землі. Останні опитування продемонстрували, що сільські жителі не згодні продавати земельні ділянки дешевше 5-10 тис. доларів за гектар. Навряд чи хто-то в країні може дозволити масово скуповувати землю за такими цінами.
Головний висновок полягає в тому, що якщо передати землі більш ефективним і зацікавленим користувачам, то це дозволить покращити продуктивність господарств та збільшити економічну ренту землі. Крім того, ринок будуть змушені покинути неефективні власники. Щоб провести земельну реформу, державі спочатку треба створити прозорий ринок купівлі-продажу землі і відкрити аграріям доступ до капіталу.
А у нас на Житомирщині
Кричуща ситуація на земельному ринку у сусідньому з Новоград-Волинщиною Єміільчинському районі, діючі сільськогосподарські підприємства з метою ухилення від сплати податків, при укладанні договорів оренди земляних паїв не реєструють їх у встановленому порядку і бюджет недоотримує значні кошти, які могли б могли використовуватися для розвитку регіону. Формально вони посилаються на труднощі у процесі реєстрації, але при укладанні договорів завідомо не проставлять дати їх укладання і роками використовую землю без сплати податків. Дана ситуація вигідна в першу чергу власникам підприємств та представникам місцевої влади, "які не помічають" порушень. Через постійний прихід "псевдоінвесторів", які без мети обробітку землі роблять спроби захопити права використання земель, з метою подальшого їх перепродажу дійсним інвесторам, люди на місцях вже повністю втратили довіру. "Дика Північ Житомирської області" вигідна багатьом, тут і лісові ресурси, і бурштин, і як бачимо земля. При раціональному та правовому підході до використання багатства регіону, мешканці області стали б заможними, але на даний час збагачується лише "тіньова верхівка". Далі буде
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Якій фракції депутатів в Новоград-Волинській міській раді Ви найбільше довіряєте?
проголосували 293 відвідувачів
РАДИКАЛЬНА ПАРТІЯ ОЛЕГА ЛЯШКА
3,4%
ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ «УКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ ПАТРІОТІВ - УКРОП»
3,1%
ПАРТІЯ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ»
1,7%
НАРОДНА ПАРТІЯ
3,4%
ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА»
3,1%
ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ «ОБ’ЄДНАННЯ «САМОПОМІЧ»
23,9%
ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ «ОПОЗИЦІЙНИЙ БЛОК»
3,8%
УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ПАРТІЯ
5,8%
НІКОМУ НЕ ДОВІРЯЮ
51,9%
Останні новини
11:37
Вчора
16:31
2 листопада
09:17
2 листопада
ТОП новини
Оголошення
00:17, 24 жовтня
26
13:36, 1 листопада
2
10:31, 31 жовтня
live comments feed...